6 grudnia 2013

Jedz cytrusy!.

Święta tuż tuż a co za nimi idzie....kupujemy pomarańcze, mandarynki, grejpfruty...Jestem zła,że w tylko w okresie zimowym cytrusy są w miarę tanie. Mogłabym jeść kilogramami mandarynki, moja córa też (chociaż wczoraj bidulkę wysypało od nadmiaru)

Dlaczego zatem warto jeść cytrusy?


Witamina C - Jedna pomarańcza, jeden grejpfrut lub 4 mandarynki to dobowe zapotrzebowanie na witaminę C. A to jest bardzo ważne szczególnie w okresie przeziębień. 










Niskokaloryczne i sycące - jedna pomarańcza zawiera tylko 100 kcal a mandarynka 25 kcal . Cytrusy a szczególnie grejpfruty mają niski indeks glikemiczny. Dlatego jeśli chcesz chudnąć to spokojnie możesz spożywać cytrusy :)







Duża zawartość błonnika - Owoce cytrusowe są znakomitym źródłem błonnika, o ile jednak nie obieramy ich skrupulatnie z białej warstwy podskórnej zwanej albedo, która w dużej mierze składa się z pektyn klasyfikowanych jako błonnik rozpuszczalny. Pektyny po spożyciu wypełniając żołądek zmniejszają łaknienie, mogą także obniżać poziom „złego” cholesterolu LDL i regulować motorykę przewodu pokarmowego. 





Odkwaszają organizm - zaletą pomarańczy, mandarynek i grejpfrutów jest ich działanie odkwaszające. Pozornie wydaje się to nieprawdopodobne, jednak dla równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, ważny jest odczyn minerałów zawartych w produkcie, a nie jego smak. Kwaśny smak cytrusów związany jest z obecnym w nich kwasem cytrynowym. Dowiedziono, iż dzięki niemu regularne spożywanie pomarańczy i grejpfrutów, chroni przed kamicą nerkową. Kwas cytrynowy razem z witaminą C zwiększają przyswajalność żelaza - bardzo ważnego - a często deficytowego pierwiastka. Dlatego sok pomarańczowy i grejpfrutowy są idealnymi napojami do posiłków. Jednak nie powinny być one używane do popijania np. lekarstw. Kwaśny odczyn i przeciwutleniacze w nich zawarte mogą wchodzić w interakcje z niektórymi lekami i potęgować lub osłabiać działanie medykamentów.



Soki, sałatki mmmm mój raj!

12 komentarzy:

  1. o taaak też uwielbiam cytrusy! mogłabym się nimi zajadać cały czas :D no i te przeceny na święta.. a zaraz biegnę do biedro po mandarynki :D

    OdpowiedzUsuń
  2. O tak,cytrusy są przepyszne i mega zdrowe:) Ale jednak w okresie zimowym nie wiem czy są tak wartościowe jak w okresie letnim stąd może też taka niska cena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe :-) niska cena cytrusów w okresie zimowym wcale nie oznacza niższej wartości składników w nich zawartych- bo niby jak taki zwykły sprzedawca ma określić czy jest więcej lub mniej witaminy C w danym owocu? :-)
      Tu jest wyjaśnione czemu są tańsze--> http://metromsn.gazeta.pl/Lifestyle/1,126513,12948683,Teraz_jest_najlepszy_czas_na_cytrusy__Wyjasniamy_dlaczego.html
      Cytrusy mają też to do siebie, że wyziębiają organizm - dlatego nie są polecane zimą, właśnie wtedy kiedy są najsmaczniejsze- dlatego olewam to- nigdy nic mi się nie działo- nie czułam się wyziębiona i zyję ;P

      Usuń
    2. Oo o wyziębianiu nie widziałam, ciekawe...nie zauważyłam też tego u siebie, ale to pewnie dlatego,że moja podświadomość tego nie zarejestrowała przez nie wiedzę, teraz na pewno będzie inaczej :D

      Usuń
    3. Ja o tym wiem i to fakt- jak zjem całą siatkę pomarańczy to mi zimno :D ale po jednej nic mi nie jest! A może sobie wmawiam tylko- albo tak faktycznie jest :-)

      Usuń
  3. u mnie cytrusów zawsze pod dostatkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Uwielbiam soki,ale tylko te,które sama sobie robię w domu,są bardzo zdrowe i pożywne. Mandarynki uwielbiam,tyle,że podobno zima to nie jest dobry moment na zajadanie sie cytrusami. Też słyszałam,że wychładzają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam wyciskarkę z biedronki i robimy z Gosią soczki :)

      Usuń
    2. Ja też robię i kiedy potem kupię jakiś sok ze sklepu,to dopiero czuję jaki to syf i jak dużo w tym cukru. Z zamkniętymi oczami poznam który sok jest świeży,a który sklepowy. A lubisz sok z buraka? albo z kapusty? Z kapusty to podobno zabójca tłuszczu,a ten buraczany to naturalny red bull:)

      Usuń
    3. luuubie buraczany socek :D zdlowy baaaaldzo.
      z kapuchy nie robilam jeszcze nigdy....pierdzi się po tym?

      Usuń
    4. nie,ale jest strasznie niedobry,polecam dodać trochę spirualiny:P

      Usuń
  5. Ja jestem uczulona na cytrusy :(

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jaki tu zostawiasz jest dla mnie bardzo cenny. To Ty pomagasz Tworzyć mi ten blog.
Dziękuje za wpis.

Get In Touch