30 lipca 2013

Rozstep mięśni brzucha czyli wada która lubi dotykać kobiety po porodzie.

Kiedy rodzimy dziecko i pragniemy wrócić do poprzedniej formy, często okazuje się,że nasze wylewanie siódmych potów idzie na marne. Nasz brzuch dalej jest duży, ludzie na ulicy pytają który to miesiąc, a my się denerwujemy bo to przecież nie ciąża nawet nie spożywcza! Co zatem robimy? Szukamy wielu rozwiązań.
  Dieta, dalej ćwiczenia, w rezultacie albo rezygnujemy z walki albo...udajemy się do dobrego fizjoterapeuty.

Duża część kobiet po ciąży cierpi na ROZSTĘP MIĘŚNI PROSTYCH BRZUCHA. 

Co to jest??



Mięsień prosty brzucha (łac. musculus rectus abdominis) dzieli się na dwie części, położone symetrycznie po obu stronach linii pośrodkowej ciała i złączone ze sobą silnym pasmem łącznotkankowym- kresą białą (łac. linea alba). Kresa biała tak jak i cały mięsień rozpięta jest pomiędzy wyrostkiem mieczykowatym mostka a spojeniem łonowym. Poszerza się ona stopniowo; w okolicy pępka jest mniej więcej dwa razy szersza (ok. 2—2,5 cm) niż u góry (ok. 1—1,5 cm). 
W przypadku gdy mięśnie brzucha są słabe, mało elastyczne (brak ćwiczeń przed ciążą i w ciąży) często po porodzie nie dochodzi do samoistnego powrotu mięśnia do prawidłowego położenia i pozostaje wyczuwalny palpacyjnie rozstęp wzdłuż kresy białej.
Jako główne czynniki ryzyka można wymienić: duży płód, dużą ilość wód płodowych, ciążę mnogą, kolejne ciąże, nadmierny przyrost masy ciała, otyłość a szczególnie „słaby gorset mięśniowy” (zaliczamy do niego mięśnie: brzucha, grzbietu, pośladkowe, klatki piersiowej).



Jak sprawdzić czy mamy tą przypadłość:
POZYCJA: Połóż się na plecach z kończynami dolnymi zgiętymi w stawach biodrowych i kolanowych oraz stopami opartymi na podłożu (koc, mata, dywan). Ułóż palce dłoni na brzuchu w linii środkowej na wysokości pępka prostopadle do niego, lekko naciśnij na brzuch.
RUCH: Powoli unieś głowę i barki nad podłoże oraz zwróć uwagę jak zachowują się Twoje palce dłoni. 
WYNIK: W przypadku rozstępu mięśnia prostego brzucha wyczujesz palpacyjnie rozluźnioną kresę białą (palce zagłębiają się w kierunku trzewi jamy brzusznej), natomiast po bokach powinnaś wyczuć napięte brzuśce obu mięśni prostych.
Test uznaje się za dodatni, jeśli 3 palce lub więcej mieszczą się w przestrzeni pomiędzy brzegami napiętych mięśni prostych i jest to określane jako szerokość powyżej 2 cm (w przybliżeniu przyjmuje się szerokość jednego palca jako 1 cm). 
RUCH KOLEJNY: Następnie wykonaj test w tej samej linii- na kresie białej- powyżej i poniżej pępka.
jeżeli wyczujesz u siebie rozstęp mięsni musisz udać się do fizjoterapeuty albo dobrego chirurga. Problem jednak jest w tym,że Polscy lekarze nie widzą za bardzo w tym problemu, kiedy dochodzi do fatalnych skutków nie dbania o złączenie mięsni wtedy wysylają na operacje.
Musisz pamiętać,że nie wszystkie ćwiczenia są dobre dla tej przypadłości ani ruchy w dniu codziennym


Czego nie należy robić:
  • wykonywać ukośnych ruchów tułowia 
  • nie wolno dźwigać,podnosić ciężkich rzeczy (pogłębia wadę)
  • nie rozciągaj mięśni brzucha lub tułowia tak,aby brzuch musiał się "wypinać" do przodu
  • standardowe brzuszki  odpadają

Jakie ćwiczenia są wskazane:



Tego nie dowiesz się w tym poście, ponieważ każdy przypadek jest inny i zalecam aby wybrać się do fizjoterapeuty w celi konsultacji oraz doboru odpowiednich ćwiczeń.

W internecie jest masa różnych zestawów ćwiczeń pokazywanych przez blogerki,trenerki, które niekoniecznie mają fachową wiedzę w tym temacie.

Bądz mądrzejsza, udaj się do lekarza.

Polecam również grupę na FB: LINK

34 komentarze:

  1. swietna notka dla kobiet z tym problemem, ja nie jestem po ciazy ale warto wiedziec tak na przyszlosc ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Standardowe brzuszki odpadają na pewno, nie raczej :D

    http://www.sfd.pl/%5BART%5D_Rozst%C4%99p_mi%C4%99%C5%9Bni_brzucha_diastasis_recti_w_ci%C4%85%C5%BCy_i_po_porodzie.-t900427.html
    Ten artykuł jest do przeczytania dla każdej po porodzie i planującej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak wiele można dowiedzieć się z blogów... Nigdy nie słyszałam o takim czymś.

    OdpowiedzUsuń
  4. Duuużo nie prawdy tu taj jest.
    Ja np. przed ciążą ćwiczyłam, miałak "kaloryfer", w ciąży raptem 8 kg na +.
    Ciąża numer 2, po pierwszej od razu znów był kaloryfer. Po drugiej ze zdecydowanie większym brzuszkiem - dziecko ponad 4 kg. Tym razem zakończona CC.
    Osoba aktywna, szczupła wręcz umięśniona i co trafił się jej rozstęp. Więc te wykrzykniki w miejscach, że takim osobom się to nie zdarza uważam za zbędne.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie! Ja przed ciążą miałam kaloryfer. W ciąży nadal ćwiczyłam. W 10 tygodniu zauważyłam uwypuklenie przy spinaniu mięśni brzucha. To był początek diastasis recti. W dzieciństwie miałam przepuklinę pępkową. Oboje z bratem gdy byliśmy posiadaczami kaloryferów mieliśmy mięśnie proste lekko rozsunięte. Sądzę ze w moim przypadku o powstaniu rozstępu zadecydowała genetyka, bo brzuch miałam ze stali. Sprawy nie ułatwiła duża ilość wód płodowych i 4 kilogramowy brzdąc w brzuchu.

      Usuń
    2. prawda - niejeden fizjoterapeuta wskazywał na to,że rozszczep wbrew pozorom może dotyczyć właśnie tych aktywnych oraz trenujących, bo jego powstanie nie zależy tak od kondycji mięśni co od ich przyczepów. Dlatego też przy ćwiczeniach po porodzie nie wolno robić brzuszków - one skracają przyczepy i wzmagają rozejście kresy białej...

      Usuń
  5. ja tez przed ciążą ćwiczyłam i jestem szczupła, przytyłam nie wiele, brzuszek standardowy a tez mam rozstep. na szczęście po 2 ciąży się nie powiększył.

    OdpowiedzUsuń
  6. Też się z tym zmagam... najgorsze jest to że lekarze faktycznie nie widzą problemu! A ja nawet nie mogę ODKURZAĆ! Ruchy które wykonuję np przy odkurzaniu dywanu powodują, że brzu mi się "otwiera'. Nie moge jeśc ani pić bo zaraz wyglądam jak w 5tym miesiącu a przyznam że na formę nigdy nie zarzekałam. Jestem raczej aktywna, chodzę na siłownię , spacerujęm biegam, jeżdzę na rowerze... Ale miałam duży brzuch w ciąży bo i dziecko urodziłam duże.
    Denerwuje mnie też to że nikt człowieka nie uświadamia w tych szpitalach a potem kobiety myślą, że pewnie tak ma być dopóki nie nabawią się pełnej przepukliny w miejsce rozstępu który miały szansę skorygować ale nie były tego świadome... Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. nowlasnie ja tez bylam nieswiadomo swojego problemu,jestem po dwóch ciążach i mysalam ze to normalne teraz zaczelam ciczyc i zastanawiam się czy sobie tym niezaszkodze

    OdpowiedzUsuń
  8. a ja trenuję całe życie, miałam mięśnie brzucha ze stali a i tak mam rozstęp. W ciąży miałam średni brzuszek, zero rozstępów skórnych, za to mm prosty się "rozwalił".
    Bzdura, że wytrenowane kobiety nie mają tego problemu. To nie ma znaczenia.
    Ćwiczenia też nie pomogły.
    Pomagają chyba tylko paradoksalnie kobietom, które nigdy wcześniej nie ćwiczyły.
    Po roku bezskutecznych zmagań trenuję w dość skomplikowanym pasie, co przyniosło nieznaczną poprawę po 2 mcach, ale wystarczyło pobiegać bez niego 2 tyg. po 3 x w tyg. i znów zaczyna mi wywalać brzuch.
    Normalnie wygląda rano po wc- bez picia i bez śniadania. Potem to już con. 4 mc ciąży, a pod koniec dnia 6sty.

    Uważam, że tylko chirurg może pomóc mimo, że jestem zwolennikiem aktywnego trybu życia i fizjoterapeutą.

    OdpowiedzUsuń
  9. dwa dni temu miałam operacje rozejscia mięśni brzucha i przepukliny pępkowej i mam nadzieje że w koncu bede wyglądała normalnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ile płaciłaś za operacje i czy wgl cos placilas ?

      Usuń
    2. nic nie płaciłam za operacje gdyż miałam przepuklinę pępkową co kwalifikowało mnie do operacji. Chirurg przy okazji zreperował mi mięśnie brzucha i pozbył się zbędnej skóry :)

      Usuń
    3. Mnie tez czeka operacja przepukliny pepkowej i rozejscia miesni brzucha. Czy po operacji (trzeba odczekac 6 tygodni) mozna cwiczyc na silowni? Czy stan twojego brzucha ulegl wyraznej poprawie?

      Usuń
    4. Mnie też czeka operacja..., czy jest już Pani po? Mam kilka pytań? czy możemy porozmawiać przez e-mail?

      Usuń
    5. A na ile palcy mialasycie rozstep. Ja w pepku mam na 3 palce a wyzej mam na 2 palce. Czasem czuje bol. Bo je sie ze to sie poglebi gdyz e pracy dzwigam bardzo duzo jeden kartony wazy 8 kg a dziennie przezucam ich okolo 100 a w nawale pracy nawet 300 dziennie

      Usuń
  10. Na większości stronach poświęconych temu tematowi mówi się o tym, że rozstęp mięśni brzucha występuje u kobiet, które wcześniej miały słabe mięśnie brzucha. To prawda. Ale jest też druga grupa kobiet, o których się nie mówi, a które też mają zwiększone ryzyko wystąpienia tej przypadłości. To są właśnie kobiety z bardzo dobrze umięśnionym brzuchem - ich mięśnie są bardzo silne, ale przez to mało elastyczne, dlatego w czasie ciąży nie rozciągają się, tylko rozchodzą na boki. Ile się rozejdą i jak szybko wrócą do normy to już kwestia wielu różnych czynników. Ja właśnie należę do tej drugiej grupy kobiet i rozstęp mięśni brzucha wkurza mnie już na tyle (minęło 1,5 roku od porodu), że rozpoczynam trening mający na celu zmniejszenie tej okropnej "dziury" w brzuchu (trening ustalony przez trenera-fizjoterapeutę). Mam nadzieję, że się uda! :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za błąd-miałam napisać "Na większości stron" lub "Na stronach" i wyszło jak wyszło :-p

      Usuń
    2. A mozesz nam napisać jak wyglądają te ćwiczenia, które Ci fizjoterapeuta przepisał na zmniejszenie tej "dziury" bo mało kto wie co z tym robić :'(
      PS. A czemu nie wolno robić brzuszków i ćwiczeń na skośne miesnie.

      Usuń
  11. Wiem , że minęło już sporo czasu od ostatniego wpisu, ale przyłączam się do prośby o opis zaleconych ćwiczeń!

    OdpowiedzUsuń
  12. Podbijam temat, niestety również dotyczy mnie ten problem i jestem ciekawa jakie ćwiczenia zalecił fizjoterapeuta.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja właśnie jestem w trakcie rehabilitacji mięśni brzucha (1,5 roku po 2-giej ciąży). Po pierwsze lekarze patrzyli na mnie dziwnie, gdy przyszłam prosić o ćwiczenia, które by mi pomogły. Pani doktor od rehabilitacji powiedziała mi, że muszę wzmocnić mięśnie robiąc brzuszki (!).
    Teraz, fizjoterapeutki dały mi zestaw ćwiczeń:
    1. leżę na plecach, zginam nogi w kolanach, podnosząc je do góry (pięty bliżej pupy) i przyklejając lędźwie do podłoża (czyli "z wywiniętą miednicą") opuszczam powoli stopy do dołu. Powtarzam 10 razy.
    2. pozycja "na czworaka" - łokcie i kolana na podłodze, w kolanach kąt ostry, nie prosty. Lędźwie luźno. Spinam pośladki i wciskam kolana i łokcie w podłoże, chwilę trzymam i rozluźniam. Powtarzam 10 razy
    3. pozycja jak w 2, tylko po spięciu pośladków wychylam się powoli do przodu i do tyłu, powtarzam 10 razy.
    4. pozycja jak w 2, tylko bardziej ciężar na łokciach, głowa na dłoniach. Powoli podnoszę lewą nogę (jak siusiający piesek ;) ) i później prawą. Powtarzam 10 razy.
    5. Na piłce: siedzę wygodnie tak, aby kości miednicowe wciskać do piłki (lędźwie prosto), łączę ręce z łokciami lekko unosząc i obracam się głową i splecionymi rękoma powoli w prawo i powoli w lewo. Powtarzam 10 razy.

    To tyle na początek. Miałam też wcześniej ćwiczenia dwa takie:
    1. leżę na plecach, ręce oplatają brzuch przyciągając mięśnie do siebie, kolana w górze. Powoli robię "nożyce" poziome w górze.
    2. podobne jak ćw. 1 w poprzednim zestawie, tylko trzymam ręce wokół brzucha, żeby mięśnie się nie odsuwały od siebie.

    Ja mam jeszcze ten problem, że mam sporo pozostałej skóry po ciąży. Ahhh, a przed ciążami miałam brzuch jak deska, umięśniony, teraz nie mogę uwierzyć, że wygląda on tak, jak wygląda :(
    No ale mam postanowienie w końcu wziąć się za siebie.
    Aha, nie ćwiczyłam od razu po porodzie, bo mi powiedzieli, że niby mam przepuklinę pępkową (co ponoć nie do końca jest prawdą) i nie mogę ćwiczyć - bzdura! Teraz żałuję, że od razu nie poszłam do fizioterapeuty po zestaw ćwiczeń, pewnie już by było prawie po problemie. Teraz to będzie trwało dłużej...
    Powodzenia wszystkim!
    A.


    OdpowiedzUsuń
  14. Super warto było poczytać muszę iść do lekarza Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Tez mam ten problem, czy Wy też macie pępek na wierzchu jak w czasie ciąży, brzuch wygląda okropnie ale jak zewnętrzne mięśnie to minimalnie wraca do środka..fizjoterapeutke juz miałam trochę się rozstep zmniejszył, ale wystarczy ze coś zjem i brzuch wygląda jak przed ćwiczeniami.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja mam również problem z rozstępem mięśni prostych. Pępek mam niestety wystający, wygląda jak w ciąży. Ćwiczenia dopiero zaczynam, ale rozstęp mam bardzo duży.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie wolno przy rozstępie robić żadnych ćwiczeń na kolanach ani unoszenia nóg, jeśli znacie angielski to poczytajcie o Tupler technique - babka się w tym specjalizuje i na początek wolno robić tylko wciąganie brzucha w specjalnych seriach po kilkaset

    OdpowiedzUsuń
  18. Sorry, na czworakach nie wolno robić ćwiczeń ani skrętnych brzuszków ani prostych

    OdpowiedzUsuń
  19. Cześć dziewczyny. Jestem w 36 tydniu drugiej ciąży i tak czytam o tym rozstępie. Czy przy jego powstawaniu występują jakieś dolegliwości? Ja od dwóch dni czuje dziwny ból/pieczenie nad pępkiem. Nasila się gdy napinam (mimo wolnie oczywiście) brzuch lub gdy kaszle lub kichnę. Czy właśnie rozchodzą mi się mięśnie? Dajcie znać proszę Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  20. Jestem po pierwszej ciazy, mam rozstep i przepukline kresy bialej. Nie cwicze, bo nie wskazane.. A co do dolegliwosci to nie wiem, o przepuklinie dowiedxialam sie dopiero po cc, ale fakt. Czesto cos pieklo i kłuło mnie nad pepkiem. Nie wiem jak to sprawdzic w ciazy ale rozmawiaj o tym z lekarzem swoim. Ja mialam wielowodzie, moze to pomoze w czyms i dobrze wycwiczone miesnie brzucha i tez mam teraz tragedie.. Pozdrawiam. Duzo tresci tutaj, udostepnie!

    OdpowiedzUsuń
  21. Jestem po ciazy mam przepukline kresy bialej i rozstep miesni brzucha. Cwiczyc zakazali, ptrzewidzieli operacje. Przed ciaza mialam silne miesnie brzucha, w ciazy cwiczylam a przepukline zauwazylam dopiero po cc. Mialam wielowodzie w 7mcu. A co do dolegliwosci to klulo i pieklo mnie vzasem nad pepkiem. Lepiej porozmawiaj o tym z lekarzem, moze uda sie jakos zapobiec. Pozdrawiam i udostepniam, duzo tu informacji

    OdpowiedzUsuń
  22. Ok, wiec problen jest taki ze NIE WAZNE CZY SIE CWICZYLO PRZED I W -problem moze dotknac kazda ciezarna ! Najwazbiejsze jest swiadomosc o problemie! Wiekszosc kobiet nie musiu sie wysilac by wszystko wrocilo do normy a nawet jesli zaczynaja cwiczyc i tak wszystko zalezy jak basza jresa biala byla rozciagnieta podczas ciazy i czy sama ma mozlieosc 'zbiegniecia sie' niestety czesci z nas nawet xwiczenia nie pomoga. Radze by zapozbac sie lepiej z problemem a pozniej pisac. Dzieki

    OdpowiedzUsuń
  23. Większość kobiet po ciąży mierzy się z tym problemem… U mnie też występował, ale wybrałam się do fizjoterapeuty. Gabinet Fizjospot poleciła mi znajoma. Pomyślałam sobie – czemu nie, warto spróbować. Poszłam i p. Aleksandra bardzo mi pomogła :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Człowiek uczy się całe życie. Dzięki za ten wpis

    OdpowiedzUsuń
  25. Zgadzam się, dosłownie całe życie. Ja robiąc swoje ćwiczenia byłam święcie przekonana że są podręcznikowo wykonywane i idealne akuratnie dla mnie, trochę się myliłam, bo wiele czynności robię i ta za każdym razem, których nie powinnam jako kobieta. Gdy by nie Twój wpis, to pewnie nigdy bym się tego nie dowiedziała. Piątka z plusem dla autora wpisu.

    OdpowiedzUsuń

Każdy komentarz jaki tu zostawiasz jest dla mnie bardzo cenny. To Ty pomagasz Tworzyć mi ten blog.
Dziękuje za wpis.

Get In Touch